FARGESPILL 20 år!
“KAHARDU?”
Gjør deg klar til å oppleve 20 år med Fargespill! I denne forestillingen møtes nytt og gammelt, når dagens unge fargespillere blåser liv i sine favorittnumre fra tidligere generasjoner og blander dem med egne og nye uttrykk.
Dette er ikke bare en feiring av Fargespills to tiår, men også en hyllest til Bergen – byen som rommer dem som alltid har vært her, de som har skapt et hjem her, og de som en dag vil komme hit. Som Vågard Unstad skrev i Fargespill-rappen “kjærligheten kjenner ingen grenser, alle kan bli bergenser!”
Det hele startet med en vill idé og en folketone, og i dag er «Ka har du?» blitt kjernen i Fargespill – et spørsmål som løfter frem hele verden i Bergen. Disse syv bokstavene ligger til grunn for alt vi har, alt vi er, og alt vi kan gi til hverandre.
Sett deg ned, dans med når du føler for det, og ta imot det vi har å gi!
Væ’ no velkomne med æra!
01. ÅPNING
Arr. Kato Ådland og Ole Hamre
Hvis du har vært på en Fargespillforestilling i løpet av de siste 20 årene kjenner du garantert igjen noen av låtene i åpningsnummeret.
Åpningen er en hyllest til fortiden og fremtiden, gjennom nåtidens aktører.
1. Ta den (ring) Sang og la den Vandre (sanglek, Norge)
2. Amine Tosje (trad. Eritrea)
3. Sa Vjonov ja Khazo (trad. Russland)
4. Teri Meri (Himesh Reshammiya, India)
5. Wen ala Ramallah (trad. Palestina)
6. Snåle mi jente (trad.Norge)
7. Miso Negaya (trad. Etiopia)
8. Fike mi Glecha (regle fra Etiopia)
9. Prende la Vela (Totó la Momposina, Colombia)
10. Unavailable (Davido ft.Musa Keys)
11. Fargespill rap (Vågard Unstad )
12. Ve no Velkomne me Æra (trad. Norge)
Koreografi av Anney Marie Niyokindi.
02. Glou na na
Arr: Kato Ådland
Trad. fra Karenfolket i Myanmar, Burma,
Tidligere versjon er introdusert av Hsa Mu Kar Dee
Historien foregår i rismarken og fortelles gjennom bevegelser knyttet til arbeidet og vennskapene som oppstår der! Dansen er koreografert og innstudert av Elizabeth Guinoo, og inneholder både tradisjonelle bevegelser fra rismarken, som tidligere Fargespillaktør Hsa Mu Kar lærte oss, i tillegg til elementer fra filippinsk stokkedans.
Vi begynte arbeidet med denne forestillingen i januar 2023, ved å rote i arkivet etter låter som aktørene ville gjøre igjen, eller har drømt om å være med på! Glou na na var ett av disse.
Koreografert og innstudert av Elizabeth Guinoo.
Beat box break
Tidligere fargespiller og perkusjonist i bandet vårt Jaser Sayun og Isaak Cadet fra “Sullekoppene”, vår yngste gruppe i Bergen, møtes i en beat box-overgang, for å øke tempoet.
03. Bamboohop
Trad. Filipinene
Tidligere versjon er introdusert av Elizabeth Guinoo
Denne stokkedansen er en filippinsk tradisjon kalt tiniklin dans. Dansen er sagt å være inspirert av en langbeint fugl, lokalt kjent som tikling, som hopper over bambusrør eller unngår bambusfeller.
Tinikling dans var en av de store utfordringene aktørene hadde lyst til å begi seg ut på da vi så tilbake på tidligere opptredener. Resultat på scenen er mange timer med øvelse og blåmerker på føttene. Vi kan trygt si at vi aldri har hatt med stokkedans i dette tempoet før.
Dansen er inspirert Georgia Tech Filipino Students Association og innstudert av Elizabeth Guinoo, i samarbeid med aktørene.
04. Kitagururo
Arr. Kato Ådland og Hannah Jensen
Trad. bantofolket i Vest-Uganda
Tidligere versjon er introdusert av Hannah Jensen
Kitagururo er en festsang på språket rukiga, og ble gitt til oss av tidligere aktør Hannah Jensen. Da hun fremførte den for første gang satt det en ni år gammel jente Aya i salen. Hun hadde flyttet til Norge fra Uganda kun tre måneder tidligere. Aya forventet ikke å se fargene fra hjemlandet sitt den mandagen i Grieghallen i Bergen, da hun egentlig skulle ha turdag sammen med klassen sin på Nygård skole.
Aya begynte i Fargespill kun uker senere. Hun ønsket å være med å danse sammen med Hannah på Kitagururo, men gjengen var allerede i gang med å hente frem nye sanger og Kitagururo måtte vente.
Da vi rotet i arkivet visste Aya nøyaktig hva hun ville hente frem. Nå som 18 åring er Aya solist og skal endelig fremføre låten som fikk henne til å begynne i Fargespill for dere!
Dansen er koreografert og innstudert av Hannah Jensen, i samarbeid med Stephanie M. Mowinckel.
05. Sidi Mansour, eg vet du tror!
Trad. Tunisia
Eirik Kiil Saga, Thomas Kongshavn, Chirag Patel, Magdi Omar Y. Abdelmaguid, Omar Mohammed, - PAF.no, 2022
Stephen Fleg (DJ Fleg) - Indian Burn (Sei do sei), 2020
Tidligere versjon av Sidi Mansour introdusert av Zahra Maow
Sidi Mansour har vært en favoritt i Fargespill siden Zahra var solist under fremførelsen sammen med KORK i 2016. “Sullekoppene” – vår yngste gruppe i Bergen – har hentet tilbake sangen. Låten er en tunisisk folketone som fikk ny vind i år 2000, da artisten Saber Rebaï slapp sin versjon.
Karpe ga den enda mer oppmerksomhet, spesielt her i Norge, da de samplet den i superhitten PAF.no. Vi har blitt så hekta på deres versjon, at vi måtte spørre vi fikk lov til å låne en strofe av Chirag og Magdi!
Sullekoppene har til og med hatt Piero Issa fra Absence inne på breake-workshop. Ja, du vet at det smeller!
Koreografert og innstudert av Piero Issa og Stephanie M. Mowinckel.
06. Malhari
Sanjay Navin Bhansali, Parashram Laxman Ingole - Malhari, 2019
Introdusert og koreografert av Jeran Karunairaja
Tidligere aktør i Bergen Jeran Karunairaja jobber nå i Larvik Kommune og Faregspill Larvik. Han har de siste årene vært på en mini-turné rundtomkring til Fargespill i hele landet, hvor han blant annet har lært bort denne Malhari-koreografien.
Malhari er en krevende indisk Bollywood-låt og den sies å være, ifølge fortellingen om legenden Malhar, så kraftig at når den synges kan det begynne å styrtregne! Men det er kanskje ikke såååå imponerende her i regnbyen…
Dansen er instudert og videreutviklet av Stephanie M. Mowinckel.
07. Raati
Bamba Bhagya, Mohanrajan, Santhosh Dhayanidhi - Raati, 2018
Introdusert av Paustina Pathmaraj
Vi begynte å jobbe med låten Raati, fra filmen Bamba Bhagya, etter at Paustina Pathmaraj delte den med oss på en øvelse i fjor. Den ble raskt en favoritt i gjengen. Raati betyr “nydelige jente” og handler om en bryllupsfotograf som blir forelsket i bruden! Dere skjønner kanskje hva som skjer på slutten…
Dansen er koreografert av tidligere aktør Jawana Thayaseelan, og videreutviklet av Stephanie M. Mowinckel.
N’goni intro
Solo Diarra kommer fra en stor Griot-slekt av tradisjonelle musikere og historiefortellere i Burkina Faso. Gjennom instrumentet N’goni fører han videre griotslektens gamle tradisjoner og leder oss inn i nye uttrykk, i møte med guttene våre!
08. Dike
Arr. Ibou Cissokho og Ole Hamre
Sunday Ginikachukwu, Chinedu Okoli/Flavour - Gamę Changer (Dike), 2023
Dike-guttene, som vi har kalt dem, er Fargespills første offisielle guttekor. Selv om det alltid har vært en drøm, har vi ikke før nå klart å samle en gjeng med gutter som synger sammen og hyper hverandre opp. Det har vært magisk å se hvordan guttene har tatt tak i rollene og hver eneste av dem har vært kjempeflinke til å backe hverandre opp. I mai ble de til og med invitert av vår gode venn Miss Tati til å fremføre akkurat dette nummeret på åpningskonserten hennes på Nattjazz.
Låten er hentet frem av tidligere aktør Anney Marie Niyokindi som også har jobbet med dansen.
09. Dammi
Arr. Kato Ådland
Riaz Hussain, Mohammed Assaf, - Dammi Falastini, 2013
Leonid Alexeienko, Rim Bamma - The Moon Glowed, 2005
Dammi Falastini er en populær palestinsk sang skrevet og fremført av Mohammed Assaf, som vant Arab Idol i 2013. Dammi Falastini betyr “blodet mitt er palestinsk”.
Sara Elsafadi tok med seg låten til Fargespill og vi begynte å jobbe med den i fjor vår. Vi har blandet den med The Moon Glowed, av den palestinske artisten Rina Brenna. Sara har i disse dager permisjon fra Fargespill og har lånt låten til Irene som skal fremføre den for dere i dag!
Dabke er en tradisjonell folkedans fra Midtøsten, særlig populær i Palestina, Libanon, Syria og Jordan. Denne energiske dansen utføres ofte i gruppe, hvor deltakerne danner en rekke og danser i takt til musikk, mens de beveger seg i en kombinasjon av trinn og hopp. Dabke brukes vanligvis i feiringer som bryllup, festivaler og kulturelle arrangementer, og den symboliserer fellesskap, identitet og glede.
Koreografert og innstudert av Elizabeth Guinoo.
Kor går du?
Trad. Norge,
Skrevet av Lina Sandell
Ella sin nydelig stemme tar oss med inn i neste nummer med en tradisjonell folketone fra Sunnfjord i Norge. Eva Weel Skram gjorde en vakker tolkning av denne låten, og vi har blitt inspirert av hennes versjon!
10. Tahriib
Arr. George Acogny, Aadan Muuse Haybe, Aar Maanta - Thariib (Dangerous Crossings)
Tidligere introdusert av Abdirisaq Qasim Salad
Tahriib er opprinnelig skrevet og komponert av Aadan Muuse Haybe og Aar Maanta, og FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) brukte låten for å lansere en kampanje i 2017 for å øke bevisstheten om farene ved å reise til det krigsherjede Yemen, som man må krysse Adenbukta og Rødehavet fra Afrika for å nå. I samarbeid med kjente musikere fra Etiopia, Somalia og Egypt, slapp de låten med vers på ulike språk. Tidligere aktør Abdirisaq Qasim Salad introduserte nummeret, og i dag skal dere få låten i en ny drakt med alle aktørene på scenen!
11. Shilimii
Daanga H Qananii, Tuku Walio - Shilimii, 2022
Shilimii er Danga, moren til Nahili, fra vår yngste gruppe, sin låt. Danga vokste opp i Bergen, og bestemte seg for å reise til Etiopia for hente tilbake røttene sine, slik at hun kunne gi det videre til sine døtre. Resultatet ble låten Shillimi. Og i dag, synger de denne låten sammen på scenen! Og det gøyeste av alt, er at Danga var én av elevene på Nygård Skole som var innom Fargespill helt i starten. Perfekt i en jubileumsforestilling.
Dyktige Franol Ahmed Abdulahi ga oss innføring i oromisk tradisjonell dans fra Etiopia. Koreografert og innstudert av Anney Marie Niyokindi.
12. Rosensfole
Arr: Kato Ådland
Trad. Norge
Ella har hatt lyst til å utforske mer norsk tradisjonsmusikk og da vår musikalske ansvarlige Kato Ådland viste henne Rosenfole, fant vi ut at den var som skapt for Ellas nydelig stemme. Rosensfole er en norsk middelalderballade.
Dekontee Bente Esther Manyeah har sammen med Elizabeth Guinoo utviklet et bevegelsespråk som spiller på det kraftfulle og mystiske uttrykket i låten.
13. Gumboot
Stefan Kovacs - Smokey light, 2022. Bearbeidet av Anney Marie Niyokindi og Chris Holm
Trad. dans Sør-Afrika
Støveldans, eller Gumboot-dans, er en energisk og rytmisk dansestil som oppsto blant gruvearbeidere i Sør-Afrika. Arbeiderne, som bar gummistøvler i de oversvømte gruvene, utviklet steg for å kunne kommunisere med hverandre på en nonverbal måte. Med sine kraftige trinn, klapp og slag på støvlene, har gumboot blitt et symbol på motstandskraft, og fellesskap.
Koreografi er utviklet og innstudert av Anney Marie Niyokindi.
14. Kota Kotese Party Remix
Sofia Atsbeha - Kota Kotese (Kunama)
Remix: Kato Ådland og Eirik Blåsternes
Kota Kotese er kanskje en av våre mest brukte låter noen sinne, men i dag skal dere få høre en helt ny versjon, med enda mer energi!
Kota Kotese er en tradisjonell sang fra Kunamafolket, en folkegruppe fra Etiopia og Eritrea. Låten ble introdusert av tidligere Fargespillere Sabah Idris Mohammed og Ajaji Abillo-Maku, og handler om at når de ulike Kunamagruppene går ut og plukker bomull så kommuniserer de med hverandre gjennom sang. Det en sang om samarbeid, hvor alle folkegruppene oppfordres til å komme og hjelpe.
Den tradisjonelle dansen er gitt til oss av tidligere aktører Ajaji og Eyerusalem Abillo, Sabah Idris Mohammed og Almaz Kulu Bahari. Dansen kan danses i de fleste anledninger som sosiale samlinger, fest og bryllup.
Men i den nye remixen har vi også fått inn en dansesirkel i kjent Fargespill stil, og en hyllest til alle aktørene som har vært innom Fargespill i løpet av disse 20 årene.
Felles koreografi av Stephanie M. Mowinckel.
TUSEN TAKK FOR OSS!
OG TUSEN TAKK FOR DERE! VI HÅPER DERE VIL FØLGE OSS DE NESTE 20 ÅRENE OGSÅ!
AKTØRER PÅ SCENEN
Amika Lakaew
Amir Mohammad Moradi
Aniston Mariyampillai
Andrine Lambrechts
April Solberg Vogt
Aya Granbakk
Betiel Kidane Afewerki
Bsrat Tesfay
Collins Mureithi
David Nangwala
Dekontee Bente Esther Manyeah
Divin-Angel Mukiza
Dorijana Kelmendi
Ella Hauso Hafsaas
Ella Solberg Vogt
Esther Weldedawit Midttun
Ezatu Bawoh Kamara
Fabienne Skorge
Fatim Souare
Favour Steve
Gelila Tesfit Tewelde
Hamid Reza Moradi
Ibtisam Abdirahman Mire
Irene Larsen Hjeltnes
Isaak Cadete
Jennica Mariyampillai
Jenny Latife Lund Sutcu
Joel Mfashimikeri
Joffrey Harrison
Jo Røen-Thormodsæter
Lamin-Lamran Barrie
Lydia Ama Kufua Arias Kevin
Lina Jaziri
Lisa Mathiesen
Linn Bergseth
Lotta Amara Ojukwu
Malee Hodgkin
Mariam Kanneh
Marija Ostojic
Marius Nysæther
Millie Asbjørnsen
Morris Souare
Nahili Qanno Hundasa
Negusse Berhe
Noria Odete Hamre Diaz
Paustina Pathmaraj
Pirajan Pathmaraj
Rachel Nyiramugisha
Renuga Ranjan
Richard Ngombe
Safia Abdallah
Samina Kassuna Kotro
Samuel Eide
Sabrin Diab Alyasir
Semira Luguse-Kato
Sharifu Hakizimana
Sham Merhawi
Simasiku Enerest Mukelabai
Souzan Hajjar
Sufiya Jermano
Tabita Mikele
BANDET
Chris Holm, bass
Eirik Blåsternes, synth, lydeffekter
Jaser Sayun, perkusjo, beatboxing
Kato Ådland, musikalsk ansvarlig, gitar, arrangør
Martin Wright Thorsen, trommer
Solo Diarra, n’goni
Heidi Kvelvane, saksofon
MEDVIRKENDE
Stephanie M. Mowinckel, kunstnerisk ansvarlig
Helene Aasebø, kunstnerisk ansvarlig
Anney Marie Niyokindi, kunstnerisk medarbeider, instruktør
Elizabeth Guinoo, koreograf, danseinstruktør
Daniel Tewelde Kahsay, aktøransvarlig
Hannah Jensen, myggansvarlig
Kjersti Berge, produsent
Frøydis Moberg, produsent
Trygve Fjeldheim Hovelsen, kunstnerisk konsulent og sanginstruktør
Liv Heidi Ekre, inspisient
Erik Ingebretsen, monitortekniker
Sigri Hovde, linjetekniker
Jan Henrik Vindenes, lydesign, lydtekniker
Thomas Bruvik, lysdesign
Bård Bråthe-Storeide, lystekniker
Birk Nygaard, visual design
Ola Lysgaard, visual avvikler
Liv Skipenes, Torunn Skeie, Kirsti Løtveit, Synnøve Haugen, Solveig H. Barstad, Hawa Janlo, frivillige assistenter
Martine Berg Olsen, videoinnslag, kommunikasjon
Ole Hamre, kunstnerisk leder / arrangør
Sissel Saue, kunstnerisk leder
Kjetil Sælen, daglig leder
Tusen takk til våre nåværende støttespillere, Bergen kommune, Grieg Foundation, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet - IMDi, Kultur- og likestillingsdepartementet - Norge, Kulturrom, Anthonstiftelsen, OBOS, Sparebanken Vest, Sparebankstiftelsen DNB, Vestland fylkeskommune, Fana Sparebank, og alle dere andre som har støttet og hjulpet oss gjennom 20 år! Uten dere hadde dette aldri vært mulig!
Takk til Karianne Rasmussen fra Salongen Vintage for rask og effektiv bistand på sceneklær! Alle våre frivillige assistenter som stiller opp, år etter år. Takk til Østre for episk disco feeling! Takk til alle tidligere aktører for god hjelp. Tusen takk til Livesupply og Marceliussen for frakt og bæring av utstyr. Takk til våre gode venner på St. Paul VGS for lokaler til fellesøvelser.
Alle bilder i programmet er tatt av Helge Hansen