Forskning på Fargespill
Vi i Fargespill er så heldige at det er flere som har gjort forskning på vårt arbeid. Blant høgskolestudenter, i akademiske tidsskrifter og på konferanser dukker Fargespill opp som emne, både som scenekunstprosjekt og fargespillmetodikken. Vi er glad for interessen vårt arbeid vekker i forskjellige fagfelt og sier velkommen til mer forskning om Fargespill!
Nedenfor kan du finne linker til noe av forskningen om Fargespill og informasjon om pågående prosjekter.
Artikler:
«Towards an understanding of community music in Norway»
Forfattere: Felicity Burbridge Rinde og Tiri Bergsen Schei, ved Høgskulen på Vestlandet, avdeling for lærer utdanning
Publisert i tidsskriftet International Journal of Community Music (link HER).
«Crossing affordances: Hybrid music as a tool in intercultural music practices»
Forfatter: Camilla Kvaal, Høgskolen i Innlandet
Publisert i tidsskriftet Nordisk musikkpedagogisk forsknings årbok for 2018 (link HER).
«Supporting Identoty Development in Cross-Culural Children and Young People: Resources, Vulnerability and Creativity»
Forfatter: Hildegunn Schuff, Ansgar Høgskole/ABUP, Sørlandet Sykehus
Publisert i FLEKS – Scandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice (link HER).
«Musical activism towards equality among youths in Scandinavia»
Forfattere: Cecilia Ferm Thorgersen, Lars Brinck, Camilla Kvaal og Ketil Thorgersen
Publisert i tidsskriftet The Finnish Jornal of Music Education – FJME
«The Play of Colors: Staging Multiculturalism in Norway»
Forfatter: Thomas Solomon
Publisert i tidsskriftet: Danish Musicology Online (link HER)
«Response to Thomas Solomon’s article «The Play of Colors: Staging Multiculturalism in Norway»»
Forfattere: på vegne av Stiftelsen Fargespill, Anna Egholm Pedersen og Frøydis Moberg
Publisert i tidsskriftet: Danish Musicology Online (link HER)
Doktorgradsprosjekter:
Hildegunn Schuff er forsker ved Ansgar Teologiske Høgskole og Avdeling for barn og unges psykiske helse ved Sørlandet sykehus. Hun har bakgrunn fra kultur- og samfunnspsykologi og har samlet inn data fra flere Fargespill-avdelinger rundt i landet. Avhandlingen spør hvordan Fargespill innvirker på barn og unge med flere kulturelle identiteter (cross-cultural identities).
Camilla Kvaal er forsker ved Høgskolen i Innlandet, Insitutt for kunstfag og informasjonsvitenskap, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap. Hun har over flere år samlet inn kvalitativ data fra Fargespill i Bergen, og skriver doktorgradsavhandling med problemsformuleringen «Hvordan oppfattes og utspilles musikals mangfold seg i flerkulturelle musikkpraksiser?»